Wskazówki zdrowego odżywiania „na mieście” – na co zwrócić uwagę w restauracji?

Dla osób będących na diecie, chcących odżywiać się zdrowo bądź po prostu dbających o to, co znajduje się na ich talerzu, problematyczne może okazać się wyjście do restauracji. Zdarzają się takie okazje, kiedy zostajemy zaproszeni na obiad poza domem – uroczystości rodzinne, wyjście integracyjne ze współpracownikami czy wyjazd wakacyjny. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest przygotowywanie posiłków w domu, ponieważ wiemy, jakie składniki zawarte są w daniu, czy produkty są świeże i czy nie ma dodatku substancji alergizujących. Możemy zapakować swój posiłek w pojemnik i zjeść w restauracji bądź zdobyć informacje o menu danej restauracji. Na co należy zwrócić uwagę?

barbecue-933002_640

Wskazówki zdrowego wyjścia do restauracji:

  1. Sprawdź menu wcześniej przed pójściem do lokalu. Jeżeli nie jesteśmy pewni składników, z jakich sporządzone jest danie możemy zadzwonić  i się dowiedzieć bezpośrednio w restauracji.
  2. Zapytaj o menu bezglutenowe i bezmleczne. Coraz więcej osób jest na dietach eliminacyjnych ze względu na stan zdrowia bądź złe samopoczucie po określonych produktach. Powinni być na to przygotowani, choć w Polsce jeszcze różnie z tym bywa. A to panierka, sos na bazie śmietany, ryba duszona na maśle, kotlet smażony na tej samej patelni i oleju co panierowana ryba, nie jest lekko. Czasem można zostać o samej herbacie, dlatego jeżeli mamy na to wpływ, warto wybierać sprawdzone miejsca.
  3. Wybierz sałatkę bez sosu lub dressingu, które mogą zawierać gluten, cukier lub ocet. Sos możesz przynieść ze sobą np. oliwę z oliwek z przyprawami lub poprosić o dodanie oliwy z oliwek do potrawy.
  4. Zapytaj o danie z warzyw przygotowanych na parze bez dodatku mąki.
  5. Unikaj wszelkich sosów, najczęściej przygotowywane są na bazie mąki glutenowej, śmietany, cukru, masła lub sosu sojowego.
  6. Idealną opcją może okazać się grillowana ryba lub mięso, jeżeli są bez dodatków jedynie przyprawione solą i pieprzem.
  7. Zapytaj jak mięso było marynowane, marynaty często zawierają sos sojowy i mieszanki przypraw. Gotowe mieszanki przypraw często zawierają gluten.
  8. Unikaj głęboko smażonego jedzenia. Pokarmy przygotowywane we frytownicy mogą być zanieczyszczone glutenem, najczęściej przygotowuje się tam kurczaka w panierce.
  9. Grillowane i gotowane na parze dania powinny być najbezpieczniejsze. Upewnijmy się jednak czy nie miały kontaktu ze składnikami, których musimy unikać.
  10. Unikaj chińskich barów, gdzie dania przygotowywane są z dodatkiem glutaminianu sodu.
  11. Omijaj szerokim łukiem restauracje typu fast food, znajdziesz tam wszystko z panierką i smażone na tłuszczach trans.

dining-table-1368876_640

Powyższe wskazówki mogą się wydawać skomplikowane, ale dla osoby, która nie może sobie pozwolić na odstępstwa od diety ze względów zdrowotnych jedzenie „na mieście” nie jest prostą sprawą. Zdarzyło mi się zostać bez jedzenia, jedynie o herbacie miętowej, ale teraz pamiętam by wcześniej zorientować się co serwuje restauracja bądź zabrać swój prowiant. Staram się unikać jedzenia poza domem, ale są sytuacje kiedy nie da się tego uniknąć – może raz czy dwa razy w roku, ale jednak.

Zacisze Zdrowia

Wszystkie treści zamieszczone na blogu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie powinny zastępować profesjonalnej porady lekarskiej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie zamieszczonych na blogu informacji.

Share Button

Dodaj komentarz