Witamina D3 – witamina zdrowego życia

Od dawna wiadomo, że witamina D3 przyczynia się do prawidłowej budowy kości u dzieci, zapobiega krzywicy oraz odgrywa istotną rolę w kształtowaniu odporności na bakteryjne zakażenia.

W ostatnich latach odkryto nowe fakty dotyczące witaminy D3, a mianowicie to, że wpływa ona na prawidłowe funkcjonowanie narządów i tkanek, przyczynia się do zapobiegania wielu chorób przewlekłych i autoimmunologicznych w tym nowotworów, wzmacnia układ odpornościowy oraz opóźnia rozwój osteoporozy.

Czym jest witamina D3 i jej źródła?

Witamina D3 należy do grupy związków chemicznych charakteryzujących się podobieństwem do hormonów. Receptory witaminy D3 występują na każdej komórce naszego organizmu. Oznacza to, że każda komórka człowieka reaguje na witaminę D3, jednak musi posiadać odpowiednią jej ilość. I nie jest to 400 IU/dzień (IU – Jednostki Międzynarodowe) zalecane przez lekarzy, ponieważ taka dawka jest zbyt mała, żeby uzupełnić niedobór witaminy w naszym organizmie. Informacje dotyczące suplementacji zamieszczamy w dalszej części artykułu.

Źródła witaminy D3:

  • żywność
  • promienie słoneczne (synteza witaminy w skórze pod wpływem światła)

Pierwsze źródło, a mianowicie żywność nie dostarcza odpowiedniej ilości witaminy by uzupełnić zapotrzebowanie organizmu. Ograniczona liczba pokarmów zawiera odpowiedni poziom witaminy D3 (dziko żyjące, tłuste ryby morskie takie jak łosoś, makrela, śledź, tuńczyk), natomiast ich spożywanie w ilości jakiej potrzebujemy (co najmniej 2 razy dziennie) jest wątpliwe. Nie tylko ze względu na wymaganą częstotliwość, ale jakość obecnie dostępnych tłustych ryb. Łosoś najczęściej hodowlany, karmiony paszą z rakotwórczymi substancjami, dziko żyjący tuńczyk nafaszerowany rtęcią, czy makrela pseudo wędzona najczęściej z dodatkiem chemicznych substancji wędzarniczych. Dobrym wyjściem byłoby spożywanie ekologicznych jaj kurzych, ale dziennie musielibyśmy spożywać około 50 sztuk/dobę.

Słońce jest najlepszym źródłem witaminy D3, tylko powinniśmy z niego odpowiednio korzystać. Do syntezy przez skórę potrzebujemy jedynie promieni UVB, które w Polsce występują w miesiącach wiosenno – letnich, od połowy kwietnia do połowy września. W pozostałych miesiącach roku światło słonecznie jest za słabe by zapewnić wystarczające wytwarzanie witaminy D3.

Pamiętajmy, że najwięcej dociera do nas światła z zakresu UVA (100 razy więcej niż UVB) i ma zdolność głębszego oddziaływania na warstwy skóry. Powoduje ono powstawanie wolnych rodników, uszkadza kolagen przyczyniając się do powstawania zmarszczek i uruchamiając melanocyty odpowiedzialne za powstanie ciemnego zabarwienia skóry. UVA jest uznawane za przyczynę powstawania złośliwego nowotworu skóry. UVB w znacznie mniejszym stopniu przenika do głębszych warstw skóry i jest jedynym typem promieniowania słonecznego, powodującego powstanie witaminy D3. Ekspozycja na bezpośrednie działanie słońca powinna trwać około 15 minut (przedramiona, nogi i plecy) w godzinach od 10 – 15. W tym czasie nie wolno stosować kremów z filtrem przeciwsłonecznym, dopiero po upłynięciu wymaganego czasu. Jak bezpiecznie korzystać ze źródła światła słonecznego? Należy się naświetlać (15 minut), ale nie opalać. Dlaczego? Opalanie się na brązowy kolor skóry jest reakcją na zbyt dużą ilość słońca. Brązowy barwnik widoczny na opalonej skórze powoduje gwałtowny spadek witaminy D3 w organizmie. Szczególnie trzeba uważać na zaczerwienienia będące skutkiem oparzeń, ponieważ przyczyniają się nie tylko do niskiego poziomu witaminy, ale również wiążą się z ryzykiem powstania nowotworów skóry.

witamina-D3_3Ciekawostka:

Dr Michael Hollick badając wpływ położenia geograficznego na wytwarzanie witaminy D3 przez światło słoneczne odkrył, że w Gdańsku, w miesiącach od października do marca, organizm człowieka w ogóle nie jest w stanie wytworzyć witaminy D3 ze względu na zbyt słabe promieniowanie słoneczne.

Jak zbadać poziom witaminy D3 w organizmie?

Ostatnie badania pokazują, że 90% Polaków ma deficyt witaminy D3. Jej braki są długo nieodczuwalne, dopiero po latach pojawiają się schorzenia trudno odwracalne w narządach człowieka (osteoporoza, astma, niektóre choroby nowotworowe, cukrzyca, choroby autoimmunologiczne, choroby neurologiczne i układu sercowo – naczyniowego).

Poziom witaminy D3 możemy zbadać we krwi, oznaczając wyłącznie metabolit 25(OH)D – określa on stan nasycenia krwi witaminą D3. Istnieje jeszcze metabolit 1,25(OH), ale organizm produkuje prawie zawsze stałą jego ilość, więc nie pokaże nam aktualnego nasycenia witaminą.

Prawidłowy zakres norm witaminy D3 w badaniu krwi waha się między 30 – 100 ng/ml, natomiast poziom idealny to 50 – 70 ng/ml. Poniżej 30 ng/ml oznacza znaczny niedobór. Najciekawsze jest to, że przeprowadzając badanie w przychodni mój wynik 9,5 ng/ml był zinterpretowany jako „w normie“. Nie wiem skąd pochodzi ta interpretacja, ale wynik wskazywał na wręcz tragiczny deficyt witaminy D3. Obecnie, po około 2 miesiącach suplementacji, wzrósł do poziomu 45 ng/ml i jest już prawie idealny. Pamiętajmy jednak by podczas suplementacji przeprowadzać kontrolę poziomu witaminy D3 co dwa miesiące i nie przekraczać poziomu 100 ng/ml.

witamina-D3_2

Jak suplementować witaminę D3?

Jak już wiemy, uzupełnienie witaminy D3 polegające na stosowaniu odpowiedniej diety nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Słońca w okresie od października do kwietnia w naszym klimacie mamy jak na lekarstwo. Co nam pozostało by uchronić się przed ciężkimi skutkami niedoborów? Suplementy z witaminą D3, tutaj możemy mieć problem z zakupieniem odpowiedniej dawki wyrażonej w jednostkach międzynarodowych (IU). W aptece najwyższą dostępną dawką jest 1000 IU bez recepty, z 2000 IU możemy mieć trudności zakupu. Najprostszym sposobem jest zamówienie suplementów przez internet. W USA dostępne są suplementy witaminy D3 w dawce nawet osiągającej 20 000 IU. Przyjęto, że bezpieczna dzienna dawka witaminy D3 wynosi około 10 000 IU. Przy suplementacji witaminą D3 należy podawać również witaminę K2-MK7 (100 – 200 micro gramów) i nie mylmy jej z witaminą K1 odpowiedzialną za krzepliwość krwi! Suplementy z witaminą D3 należy przyjmować przez dłuższy czas, nie wystarczy łykać kapsułek przez kilka dni i mieć problem z głowy. W ten sposób nie pozbędziemy się niedoborów. Jak długo je przyjmować? To zależy od indywidualnych potrzeb organizmu, aktualnego poziomu witaminy D3 we krwi i szybkości wchłaniania, dlatego trzeba przeprowadzać systematycznie badania z krwi co dwa miesiące. Kiedy osiągniemy wymagany poziom, badania możemy przeprowadzać jeden lub dwa razy w roku. Witaminę D3 w kapsułkach bierzemy z posiłkiem, który zawiera tłuszcze.

Jakie suplementy witaminy D3 wybierać?

Jak najbardziej naturalne, należy zwrócić uwagę na zawartość witaminy D3 w pojedynczej kapsułce, najlepsza jest w formie cholekalcyferolu zawieszonego w oleju z krokosza barwieńskiego. Dodatkowymi składnikami mogą być żelatyna, gliceryna i woda, stanowiące otoczkę kapsułki, żadnych innych składników typu gluten, laktoza, barwniki, aromaty, cukry czy polepszaczy smaku.

Zdolność wytwarzania witaminy D3 maleje wraz z wiekiem, dlatego osoby po 60 roku życia powinny przyjmować witaminę profilaktycznie przez cały rok.

Jakie funkcje spełnia witamina D3 w organizmie?

Układ mięśniowo-kostny

  • witamina D3 zwiększa wchłanianie wapnia w jelicie cienkim i sprzyja prawidłowej budowie oraz uwapnieniu kości, nie wystarczy dieta bogata w wapń, ponieważ bez witaminy D3 jest on gorzej przyswajany przez organizm
  • niedobór witaminy D3 prowadzi do osłabienia mięśni
  • przyjmowanie witaminy wzmacnia kości i zmniejsza ryzyko złamań
  • zapobiega osteoporozie

Układ oddechowy

  • niedobór witaminy D3 zwiększa ryzyko wystąpienia astmy
  • łagodzi objawy występujące w przebiegu astmy – zmniejsza ilość i ciężkość duszności

Układ odpornościowy

  • witamina D3 zmniejsza zachorowalności na infekcje grypopodobne
  • wpływa na sprawność układu immunologicznego odpowiedzialnego za zwalczanie wirusów i bakterii
  • zwiększa liczbę przeciwciał bakteriobójczych tzw. naturalnych antybiotyków
  • pełni rolę ochronną przed nowotworami (szczególnie jelita grubego, piersi i prostaty), hamuje namnażanie się komórek nowotworowych i stabilizuje układ odpornościowy
  • zmniejsza zapadalność na cukrzycę typu 1
  • reguluje gospodarkę węglowodanową w cukrzycy typu 2

Układ sercowo – naczyniowy

  • witamina D3 obniża ciśnienie tętnicze
  • redukuje ryzyko udaru mózgu i zawału serca
  • przeciwdziała miażdżycy i poprawia wydolność serca

Zacisze Zdrowia

Źródło: „Ukryte terapie“ J. Zięba, „Witamina D witaminą życia. Korzyści oraz praktyczne wskazówki jak stosować” A. Lach, P. Płudowski, „Uzdrawiająca moc witamin, minerałów i ziół“ Reader’s Digest Przegląd Sp. z o.o.

Wszystkie treści zamieszczone na blogu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie powinny zastępować profesjonalnej porady lekarskiej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie zamieszczonych na blogu informacji.

Share Button

Dodaj komentarz