Wątróbka – bogactwo witamin i minerałów

Wątroba odgrywa kluczową rolę w odbudowie niedoborów żywieniowych ze względu na dużą ilość przyswajalnych składników odżywczych. Jest ona najbogatszym, występującym w naturze źródłem biodostępnej witaminy A. Wbrew powszechnemu przekonaniu niezwykle ważne jest spożywanie witaminy A pochodzącej ze zwierzęcych źródeł. Witamina A z warzyw takich jak marchew będąca w postaci karotenu musi być zamieniona w organizmie na retinol zanim będziemy mogli ją wykorzystać. Współczynnik konwersji jest bardzo słaby i praktycznie niemożliwy do spełnienia u dzieci i osób z problemami zdrowotnymi, w tym z zaburzeniami czynności tarczycy. Witamina A z wątróbki występuje w postaci retinolu więc jest lepiej przyswajalna. Wysoka zawartość witaminy A może pomóc odbudować zaburzony układ hormonalny. Szczególnie zalecana jest przy niedoborach hormonów tarczycy, a tym samym dla osób z niedoczynnością tarczycy. Witamina A odgrywa kluczową rolę w ochronie wątroby i jej detoksykacji.

carrots-1112020_640

Czy wątróbka może przeciwdziałać zmęczeniu?

Kultury oparte na tradycji uważały wątróbkę za święty pokarm i czerpały z jej właściwości rewitalizujących. Wątrobę w szczególności używano do wspierania płodności. Dlatego powinna być spożywana przez pary starające się o dziecko. Również w tradycji podroby były najważniejszym źródłem mięsa, odrzucano chude mięso pochodzące z mięśni bądź karmiono nim psy.

W obecnych czasach wątróbka jest szczególnie lubiana przez sportowców i kulturystów ze względu na zawartość czynnika antyzmęczeniowego, który nie został jeszcze zidentyfikowany. Opisywał go w 1951 roku Benjamin K. Ershoff, po przeprowadzeniu badania na grupie szczurów laboratoryjnych. Pierwsza grupa miała podstawową dietę uzupełnioną o 11 witamin, druga spożywała ten sam pokarm wraz z dodatkową podażą witamin B kompleks, natomiast trzecia zamiast witamin B kompleks otrzymywała 10% rację sproszkowanej wątroby. Po kilku tygodniach zwięrzęta umieszczono pojedynczo w bębnie z zimną wodą, w którym nie mogły się wspiąć i uwolnić, były zmuszone do pływania. Szczury z pierwszej grupy przepłynęły średnio 13,3 minuty zanim się poddały, z drugiej grupy 13,4 minuty, w ostatniej grupie były trzy szczury otrzymujące sproszkowaną wątróbkę, które pływały odpowiednio przez 63, 83 i 87 minut. Pozostałe dziewięć szczurów z tej samej grupy pływało przez 2 godziny do czasu aż przerwano eksperyment. Naukowcy nie byli w stanie określić jaki składnik wątróbki chroni przed zmęczeniem.

Jakie właściwości posiada wątróbka?

Konwencjonalna dietetyka uważa, że witaminy, minerały i pierwiastki śladowe potrzebujemy z żywności , a najbardziej skoncentrowane są w owocach i warzywach. Chociaż prawdą jest, że świeże owoce i warzywa są pełne witamin i składników mineralnych, to jednak zawartość niektórych mikroelementów nie zawsze występuje na takim poziomie jak w podrobach – szczególnie w wątróbce.

Cechy szczególne wątróbki:

  • zawiera więcej składników odżywczych niż jakiekolwiek inne pożywienie;
  • doskonałe źródło wysokiej jakości białka;
  • najbardziej skoncentrowane źródło naturalnej witaminy A;
  • duża zawartość witamin z grupy B, szczególnie witaminy B12;
  • jedno z najlepszych źródeł kwasu foliowego;
  • zawiera dobrze przyswajalną formę żelaza oraz pierwiastki śladowe miedzi, cynku i chromu;
  • koenzym Q10, szczególnie ważny dla układu sercowo-naczyniowego;
  • dobre źródło puryn, związków zawierających azot, które są prekursorami DNA i RNA;

cows-692018_640

Czy spożywanie wątróbki jest bezpieczne?

Funkcjonuje przekonanie, że wątróbka jest organem przechowywania toksyn w organizmie. Chociaż prawdą jest, że jedno z najważniejszych zadań wątroby polega na neutralizacji toksyn takich jak leki, trucizny i środki chemiczne, nie przechowuje ich. Toksyny, których organizm nie może wyeliminować, gromadzą się w tkance tłuszczowej i układzie nerwowym. Z drugiej strony wątroba jest organem przechowywania wielu składników odżywczych – witaminy A, D, E, K, B12, kwasu foliowego i minerałów tj. miedź i żelazo. Składniki te dostarczają organizmowi odpowiednich narzędzi do wydalania toksyn.

Ważne jest, aby jeść mięso i podroby zwierząt, który były hodowane na pastwiskach bez użycia hormonów, antybiotyków. Mięso ze zwierząt wypasanych na łąkach i karmionych trawą ma znacznie więcej składników odżywczych oraz kwasów tłuszczowych omega-3 niż wytworzone przemysłowo.

Jak wynika z badań, umiarkowana ilość syntetycznej witaminy A może przyczynić się do powstawania problemów zdrowotnych, a nawet wad wrodzonych. Natomiast naturalna witamina A, występująca m.in. w wątrobie jest niezwykle ważnym składnikiem i nie jest szkodliwa chyba, że w bardzo dużych ilościach. Ostre zatrucie witaminą A może występować u dzieci przy podaniu syntetycznej formy w dawce 300,000 IU jednorazowo lub 60,000 IU dziennie przez kilka tygodni. Objawy charakterystyczne zatrucia to zwiększone ciśnienie wewnątrzczaszkowe i wymioty. Dla większości jednak są one odwracalne bez żadnego uszkodzenia.

Czy wątróbkę można spożywać w czasie ciąży?

Ze względu na bogatą zawartość witamin i minerałów, wątróbka jest zalecana do spożywania przez kobiety w ciąży. Badania przeprowadzone w Rzymie na grupie 120 niemowląt narażonych na ponad 50,000 IU witaminy A dziennie, nie wykazały występowania wad wrodzonych u dzieci. Badanie przeprowadzone w Szwajcarii oparte na kontroli stężenia witaminy A we krwi kobiet w ciąży pokazało, że dawka 30,000 IU witaminy A dziennie nie miała związku z wadami wrodzonymi. Podręczniki dotyczące żywienia przed II wojną światową zalecały kobietom w ciąży jedzenie wątroby, ale obecnie kobiety w ciąży unikają tego wartościowego pokarmu.

Kobiety w ciąży powinny spożywać wątróbkę z umiarem, tak by organizm mógł sam regulować przyswajanie naturalnej witaminy A niezbędnej do rozwoju płodu. Odpowiednia ilość wątróbki oscylować powinna w granicach 100-150 gram tygodniowo bądź co dwa tygodnie. Dobrej jakości tłuszcz w diecie zapewni lepszą wchłanialność witaminy A.

Zacisze Zdrowia

pregnant-775028_640

Źródło: http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/vitamin-a-saga/, http://www.westonaprice.org/health-topics/the-liver-files/, http://empoweredsustenance.com/the-easiest-way-to-eat-liver-no-taste-no-fuss/, http://chriskresser.com/natures-most-potent-superfood/
Wszystkie treści zamieszczone na blogu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie powinny zastępować profesjonalnej porady lekarskiej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie zamieszczonych na blogu informacji.
Share Button

Dodaj komentarz