Kiszonki – jak zadbać o mikroflorę bakteryjną jelit?

Po wprowadzeniu kiszonych warzyw i probiotyków do naszej codziennej diety, zniknęły wszelkie przeziębienia sezonowe, problemy ze wzdęciami czy bóle brzucha. Wpływ na taki stan rzeczy miała również decyzja o zmianie diety, czyli odrzucenie nietolerowanych produktów (gluten, a później inne zboża, mleko i wyroby mleczne), cukru oraz żywności wysokoprzetworzonej. Niemniej jednak wprowadzenie naturalnych kiszonek miało kolosalne znaczenie w odbudowie mikroflory jelitowej i wzmocnieniu układu odpornościowego. Szacuje się, że 80-85% układu immunologicznego opiera się na jelitach. Okazuje się, że jelita nie są jedynie częścią układu pokarmowego, ale odgrywają istotne znaczenie w zachowaniu zdrowia całego organizmu.

anatomy-160524_640

Jelita są domem dla ponad 500 gatunków bakterii określanych jako flora jelitowa. Choć nauka nie jest w stanie całkowicie zrozumieć wszystkich relacji pomiędzy bakteriami znajdującymi się w naszym ciele to wiadomo, że istoty te odkrywają określone role w procesie homeostazy i wzrostu, włącznie z wchłanianiem składników pokarmowych, wspieraniem tkanki limfatycznej jelita i układu odpornościowego.

Co się dzieje, gdy występują zaburzenia mikroflory jelitowej (dysbioza jelitowa)?

Zaburzenie równowagi mikroflory jelitowej prowadzi do zmniejszenia ilości bakterii korzystnych i zwiększenia bakterii chorobotwórczych w układzie pokarmowym. Bakterie szkodliwe (patogenne) wytwarzają w organizmie toksyny, które wpływają zarówno na układ pokarmowy jak i pozostałe narządy. Może dochodzić do przerostu grzybów drożdżopodobnych i prowadzić do kandydozy. W takiej sytuacji zaczynają powstawać lub nasilać się stany chorobowe związane z alergiami i nietolerancjami pokarmowymi, chorobami autoimmunologicznymi, cukrzycą typu 2, otyłością, miażdżycą, depresją czy chorobami nowotworowymi.

Badania naukowe potwierdzają, że dysbioza jelitowa jest następstwem współczesnego sposobu życia (stres, antybiotyki, nadużywanie leków, żywność wysokoprzetworzona, alkohol, papierosy, nadmierna higiena, zanieczyszczenia, mleko w proszku zamiast mleka matki). Zaburzenia zaczynają się najczęściej w chwili narodzin, u dzieci rodzonych poprzez cesarskie cięcie i karmionych modyfikowanym mlekiem. Dzieci urodzone w sposób naturalny zostają „obdarowane” florą bakteryjną matki. Dieta również odgrywa ogromna rolę, ponieważ spożywane rafinowane skrobie i cukier są pożywką dla drożdżaków i chorobotwórczej flory.

bacteria-108895_640

Jak się pozbyć patogennej flory bakteryjnej?

Bakterie chorobotwórcze żywią się rafinowanymi węglowodanami tj. zboża i cukier. Osoby z zaawansowaną dysbiozą jelitową, powinny na kilka lat wyeliminować cukier, żywność przetworzoną i dodatkowo niektóre zboża. Ma to na celu odcięcie paliwa niezbędnego do życia złych bakterii, ale również usunięcie polisacharydów z diety, które przyczyniają się do przesiąkliwości jelit, powodując reakcje zapalne. Polisacharydy mogą być wprowadzanie z powrotem do diety w momencie uszczelnienia jelit i ukształtowania się korzystnej flory bakteryjnej.

Jeżeli jesteś zdrowy i cieszysz się dobrym samopoczuciem, nie musisz wprowadzać aż tak drastycznych zmian w żywieniu, wystarczy usunąć żywność przetworzoną i rafinowany cukier. W zamian można samodzielnie przygotowywać pełnowartościowe posiłki i desery na bazie zdrowych składników.

sugar-973898_640

Poza „zagłodzeniem” patogennej flory, należy odbudować mikroflorę jelitową poprzez spożywanie probiotyków w postaci fermentowanych warzyw (kiszone: kapusta, ogórki, rzodkiewki, marchewki, buraki itp.) lub indywidualnie dopasowanej probiotykoterapii. Często ludzie dają się nabrać na chwyty marketingowe i zaczynają jeść słodkie jogurty z półek sklepowych. Jednak nie tędy droga, w tego typu produktach po pierwsze znajdziemy cukier, a po drugie bakterii probiotycznych jest tam niewielka ilość, jeżeli w ogóle jakieś przeżyją proces pasteryzacji i homogenizacji. Najlepiej zaopatrzyć się w naturalne źródła probiotyków, domowe fermentowane warzywa. Dodatkowo warto pomyśleć o własnej produkcji jogurtów na bazie mleka kokosowego – idealne dla osób nietolerujących nabiału.

Właściwości kiszonek – fermentowanych warzyw

  • naturalne probiotyki
  • powstający w trakcie fermentacji kwas mlekowy wzmacnia układ odpornościowy i oczyszcza organizm
  • regulują florę bakteryjną w jelitach
  • wspomagają trawienie białek, węglowodanów i tłuszczów
  • są źródłem witamin z grupy B, C, A, E i K oraz minerałów (magnez, mangan, fosfor, wapń, potas)
  • zapobiegają zaparciom poprzez pobudzanie pracy jelit

Pamietajmy by nie kupować gotowych kiszonek z supermarketu czy innego nieznanego źródła. Producenci często, chcąc przyspieszyć proces kiszenia, dodają gotowy szczep bakterii, co znacznie skróca czas fermentacji, a tym samym zmniejsza korzystne właściwości produktów. Zwracajmy uwagę na nazewnictwo „kiszony” a „kwaszony” to duża różnica. Kwaszenie polega na dodaniu kwasu octowego, który zaburza trawienie, zmniejsza ilość substancji odżywczych i niszczy czerwone krwinki. Najlepiej kisić samem, kupić u sprawdzonego rolnika, na bazarze lub zaopatrzyć się w ekologiczne.

man-641691_640

Zacisze Zdrowia

Źródło: http://empoweredsustenance.com/the-1-missed-opportunity-to-boost-your-immune-system/, http://www.vitaimmun.pl/mikroflora-jelitowa/

Wszystkie treści zamieszczone na blogu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie powinny zastępować profesjonalnej porady lekarskiej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie zamieszczonych na blogu informacji.

Share Button

1 Comment

  1. kasja says: Odpowiedz

    Ja niestety przez kilka ostatnich miesięcy kilkukrotnie musiałam przejść terapię antybiotykową i bardzo to zaburzyło florę jelitową, więc teraz przez cały czas biorę acidolac, żeby ją skutecznie odbudować

Dodaj komentarz