Jak zachować równowagę hormonalną?

We współczesnym świecie wiele kobiet i mężczyzn boryka się z zaburzeniami równowagi hormonalnej organizmu. Widoczne są objawy takie jak nerwowość, sucha skóra, zmęczenie, problemy z trawieniem…  Hormony regulują nasz metabolizm, wpływają na nasze samopoczucie, energię, libido czy też wpływają na wygląd naszej skóry. Jeżeli nie spożywamy odpowiednich substancji odżywczych regulujących produkcję hormonów, nasz organizm nie jest w stanie prawidłowo funkcjonować i utrzymać równowagę hormonalną.

Nieodpowiednia dieta, stresujący tryb życia, spożywanie wysoko przetworzonych produktów, tłuszcze trans, nadmiar cukru, wszechobecna chemia (w kosmetykach, pożywieniu, wodzie, powietrzu) ma wpływ na niedobór składników odżywczych i występowanie substancji toksycznych w organizmie utrudniających odpowiednią regulację. Dlatego też, wiele kobiet boryka się z problemem policystycznych  jajników, endometriozą, torbielami, mięśniakami, niepłodnością czy PMS. Nie na wszystko mamy wpływ, ale na sposób odżywiania jak najbardziej. Nasz organizm jest inteligenty i stale dąży do zachowania równowagi, jednak powinniśmy mu to ułatwić.

Cokolwiek spożywasz może wspomagać równowagę hormonalną lub ją zaburzać.

Czym są hormony?

Hormony są związkami chemicznymi, służącymi do przekazywania informacji, działają jak posłańcy pomiędzy organami. Podróżują w krwiobiegu do tkanek lub narządów. Wpływają na wzrost i rozwój, metabolizm, funkcje seksualne, nastrój. Wytwarzane są przez gruczoły dokrewne (gruczoły wydzielania wewnętrznego), do których należy przysadka mózgowa, szyszynka, grasica, przytarczyce, tarczyca, nadnercza, trzustka, jajniki u kobiet i jądra u mężczyzn.

Hormony produkowane są przy użyciu dobrych tłuszczów i cholesterolu, dlatego ich niedobór może wpływać na problemy hormonalne.

1. Pozbądź się olejów roślinnych i zastąp je zdrowszymi tłuszczami

Zdrowe tłuszcze dla równowagi hormonalnej i zdrowia

Olej kokosowy: zawiera kwas laurynowy, który działa leczniczo na skórę, ma bardzo korzystny wpływ na produkcję hormonów, niszczy niekorzystne dla organizmu bakterie i wirusy. Olej kokosowy jest szybkim, łatwo przyswajalnym źródłem energii i przyspiesza przemianę materii. Najlepiej wybierać nierafinowany czyli bez dodatku substancji chemicznych dostarczanych podczas obróbki oleju.

Awokado: bogaty w zdrowe tłuszcze, które pomagają naszemu organizmowi przyswajać i wykorzystywać substancje odżywcze. Ponadto zawiera błonnik, potas, magnez, witaminę E, witaminy z grupy B oraz kwas foliowy – wszystkie niezbędne do utrzymania równowagi hormonalnej organizmu.

avocado-933060_640

Masło raw/ghee: stanowią niezwykle bogate źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, A, D, E i K2. Są to kluczowe elementy niezbędne do produkcji hormonów. Masło zawiera duże ilości krótko- i średnio-łańcuchowych kwasów tłuszczowych, wspomagających system immunologiczny i metabolizm.

Żółtka jaj: są one bogate w niezliczoną ilość witamin i minerałów, między innymi A, D, E, B2, B6, B9, żelazo, wapń, fosfor, potas i cholinę, które przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego, równowagi hormonalnej i zdrowej skóry. Cholina i jod zawarte w żółtkach są istotne dla wytwarzania hormonów tarczycy.

Oliwa z oliwek i oliwki, olej z wątroby dorsza sfermentowany oraz tłuszcze zwierzęce (smalec, łój).

Dlaczego należy usunąć z jadłospisu oleje roślinne?

Jakiś czas temu wyszła na światło dzienne teoria, że tłuszcze takie jak masło zatykają tętnice i podnoszą poziom cholesterolu we krwi, co przyczynia się do powstania miażdżycy. Ta sama teoria głosiła, że masło należy zastąpić olejami roślinnymi obniżającymi cholesterol. Jak się okazało, po zastąpieniu tłuszczów zwierzęcych margaryną i innymi olejami roślinnymi, liczba osób z chorobami serca i otyłością wzrosła, coraz częściej można się spotkać z objawami miażdżycy już u osób młodych. Badania pokazały, że dieta niskotłuszczowa zwiększa trójglicerydy we krwi i zmniejsza frakcję cholesterolu HDL. Analiza w American Journal of Clinical Nutrition pokazuje, że nie ma dowodów na powstawanie chorób serca w wyniku spożywania tłuszczów nasyconych tj. zwierzęcych. Dodatkowo w 2015 roku Stany Zjednoczone zakazały sprzedaży tłuszczów trans w postaci smarowideł roślinnych w tym margaryny.

Oleje roślinne są bardzo bogate w kwasy omega-6, które mogą mieć działanie prozapalne. Zbyt duża ilość omega-6 w naszej diecie może przyczyniać się do zaburzenia poziomu równowagi, a tym samym zaburzeń hormonalnych. Według dr Chrisa Kressera w naszej diecie powinniśmy zmniejszyć omega-6 na rzecz większego spożycia omega-3. „Im więcej jesz kwasów tłuszczowych omega-3, tym mniej omega-6 dostanie się do tkanek by wywołać stan zapalny”. Idealna proporcja kwasów omega-6 do omega-3 to 2:1, maksymalnie 4:1. Najczęściej stosunek ten jest zaburzony i w diecie każdego z nas wynosi 10:1.

Dodatkowo oleje roślinne są najczęściej rafinowane, czyli poddane obróbce chemicznej. Przy podgrzewaniu większości olejów roślinnych wytwarzają się tłuszcze trans, utlenione związki mające negatywny wpływ na nasze zdrowie (są m.in. rakotwórcze). Jeżeli chodzi o najczęściej spotykany w kuchni olej rzepakowy, należy zwrócić uwagę, że rzepak jest modyfikowany genetycznie i opryskiwany roundup’em. Roundup jest silnym herbicydem zagrażającym zdrowiu ludzi i zwierząt, rolnicy stosują go do tzw. desykacji czyli wysuszania plonów tuż przed zbiorami. Jeszcze kilka lat temu producent Monsanto, umieszczał na opakowaniu informację, że środek jest biodegradowalny. Po przegraniu procesów w USA i Francji musiał usunąć tę nieprawdziwą informację.

2. Lekkie ćwiczenia

Jeżeli masz zaburzenia równowagi hormonalnej, intensywne ćwiczenia mogą pogorszyć ten stan w krótkim czasie. Taka sama sytuacja występuje w przypadku chorób autoimmunologicznych. Skup się na relaksujących, lekkich ćwiczeniach takich jak spacery, pływanie, spokojna jazdę na rowerze. Unikaj przez jakiś czas biegania, ćwiczeń cardio oraz intensywnych ćwiczeń fitness.

3. Odpowiednia suplementacja

Idealnie byłoby dostarczać do organizmu substancji odżywczych w naturalnej postaci, ale ze względu na niedobory witamin i minerałów w obecnie spożywanych produktach warto sięgnąć po suplementy. Najlepsze suplementy to takie, które powstały na bazie naturalnych składników tj. warzyw i owoców. Suplementy powinny być dobrane odpowiednio do danej osoby, biorąc pod uwagę występujące schorzenia. Niestety wiele z dobrej jakości suplementów jest nadal niedostępna w Polsce, możemy je zamówić jedynie przez internet.

  • Korzeń Maca: roślina korzeniowa, stosowana w tradycyjnej medycynie peruwiańskiej od tysięcy lat. Reguluje poziom hormonów w organizmie, łagodzi dokuczliwe objawy występujące podczas miesiączki i menopauzy, wpływa korzystnie na libido, poprawia płodność, dodatkowo pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i przeciwdziała osteoporozie. Maca jest bogata w witaminy (A, B1, B2, B6, C, E), minerały i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, pozytywnie wpływające na hormony. Korzeń Maca jest dostępny w postaci proszku lub kapsułek.
  • Magnez: wspomaga setki reakcji zachodzących w organizmie, często przyczynia się do dobrego snu i łagodzenia objawów stresu, co jest niezwykle ważne dla prawidłowej produkcji hormonów. Dla osób, które mają problemy z układem pokarmowych i wchłanianiem, najlepiej przyswajalną formą będzie oliwa magnezowa stosowana na skórę (przepis: http://blog.zaciszezdrowia.pl/zdrowie/oliwa-magnezowa-i-dezodorant/).
  • Witamina D3: wspiera funkcje odpornościowe organizmu i poprawia działanie gospodarki hormonalnej. Najlepiej pozyskiwać ze słońca, jednak nie zawsze da się uzupełnić w ten sposób duże niedobory. Warto wtedy sięgnąć po suplement lub sfermentowany olej z wątroby dorsza.
  • Olej z wątroby dorsza sfermentowany: zawiera wiele niezbędnych substancji odżywczych wspierających produkcję hormonów (m.in. witaminy A, D i K). Jest doskonałym źródłem kwasów omega-3. Przy zakupie należy zwrócić uwagę czy olej ma przeprowadzone badania na obecność metali ciężkich.

girl-97433_640

4. Zdrowy sen

Sen jest niezwykle ważny nie tylko dla zachowania równowagi hormonalnej, ale dla naszego całego organizmu, jest to czas regeneracji i odbudowy. Pomieszczenie, w którym śpimy powinno być ciemne, nie przepuszczać światła z zewnątrz i być bez urządzeń imitujących jakiekolwiek odgłosy.

  • Kładź się spać i wstawaj zawsze o tej samej porze, nawet weekendy, by nie zaburzać naturalnego cyklu organizmu.
  • Posiłki o dużej zawartości białka czy tłuszczu spożywaj na kilka godzin przed snem tj. ok. 19.
  • Unikaj picia kawy i czarnej herbaty po godzinie 13.
  • Zainstaluj na swoim komputerze darmowy program F.lux, który niweluje niebieskie światło monitora, korzystnie wpływa na oczy i pomoże lepiej spać.
  • Weź kojącą kąpiel z dodatkiem olejku eterycznego i soli Epsom lub chlorku magnezu.
  • Postaraj się przeznaczyć przynajmniej 30 min na spacer na świeżym powietrzu niezależnie od pory roku czy pogody. Ekspozycja na światło dzienne zwiększy poziom serotoniny, która poprawi poziom melatoniny w nocy.
  • Zmniejsz stres poprzez modlitwę czy medytację, przeczytaj książkę lub posłuchaj relaksującej muzyki.

5. Unikaj toksyn

Toksyny znajdziemy w pestycydach, środkach ochrony roślin, tworzywach sztucznych, chemii gospodarczej, kosmetykach itd. Chemikalia zawarte w wielu produktach codziennego użytku zaburza pracę układu hormonalnego, ponieważ poprzez naśladowanie funkcji hormonów w organizmie powodują wyłączenie produkcji naturalnych hormonów. Jeżeli masz zaburzenia równowagi hormonalnej unikaj wszelkich toksyn. Używaj szklanych naczyń, nie stosuj pojemników plastikowych, wyrzuć patelnie teflonowe, znajdź żywność nieprzetworzoną, naturalną z dobrego źródła, kupuj mięso nieprzemysłowe w miarę możliwości, nie używaj środków chemicznych – można je zastąpić nieszkodliwymi (soda oczyszczona, boraks, kwas cytrynowy, ocet).

garlic-618400_640

Zioła i przyprawy sprzyjające zachowaniu równowagi hormonalnej:

  • cynamon
  • kurkuma
  • pieprz cayenne
  • kumin
  • czosnek
  • imbir

Jeżeli dostarczysz swojemu organizmowi składników odżywczych, których potrzebuje, będzie w równowadze hormonalnej, do której stale dąży. Będziesz mieć piękną skórę, stabilny nastrój, prawidłową płodność i energię. Nasze ciała mają niesamowitą zdolność do uzdrawiania i odbudowy, potrzebują jedynie trochę uwagi i odpowiednich substancji do życia.

Zacisze Zdrowia

Źródło: http://chriskresser.com/how-too-much-omega-6-and-not-enough-omega-3-is-making-us-sick/, http://wgospodarce.pl/informacje/5704-rolnicy-stosuja-trucizne-przy-uprawie-rzepaku, http://www.mindbodygreen.com, http://empoweredsustenance.com, http://wellnessmama.com, https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/hormones.html#summary

Wszystkie treści zamieszczone na blogu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie powinny zastępować profesjonalnej porady lekarskiej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie zamieszczonych na blogu informacji.

Share Button

2 Comment

  1. Talka says: Odpowiedz

    Przez większość czasu udaje mi się pilnować dobrej zbilansowanej diety, do tego dbam o jakoś i ilość snu. Stosowałam wiele ze sposobów, o których piszecie ale nie wystarczało to i nadal miałam problemy natury hormonalnej. Dopiero jak trafiłam na ovarin – wszystko wróciło do normy i teraz mam gospodarkę hormonalną na prawidłowym poziomie.

  2. Świetny wpis! Trzeba używać naturalnych produktów by utrzymać gospodarkę hormonalną na dobrym poziomie. Osobiście używam suplementu http://www.inofem.pl/ który jeszcze bardziej w tym pomaga 🙂
    O suplementacji nie można zapominać, a dla naszego organizmu robić wszystko to, co najlepsze!

Dodaj komentarz