Imbir – na przeziębienie, na mdłości i na ból mięśni

Kiedy nadchodzą chłodne, jesienne dni, pierwsze po co sięgam to świeży imbir. Stosowany do herbaty bądź zalany gorącą wodą ma działanie rozgrzewające i przeciwzapalne, dlatego jest przydatny przy przeziębieniach i stanach podgorączkowych. Imbir w wielu kulturach używa się jako środek leczniczy od wielu tysięcy lat. Obecnie jest łatwo dostępny w sklepach na stoiskach z owocami i warzywami. Nigdy nie kupuję wersji sproszkowanej w torebce, nie mam do niej zaufania, wolę widzieć co kupuję i czy roślina nie jest pokryta kancerogenną pleśnią. Imbir jest obowiązkową przyprawą podczas przyrządzania zupy krem z dyni, nadaje jej intensywniejszy aromat. Dynia jest neutralna, dlatego warto podbić jej smak by zupa nie była mdła.

Właściwości świeżego imbiru:

  • środek łagodzący na żołądek, poprawia trawienie
  • przeciwwymiotny (na nudności, chorobę lokomocyjną i morską, podczas chemioterapii), ma lepsze działanie przeciwdziałające niż hamujące, dlatego lepiej stosować przed podróżą – 1 cm paska imbiru
  • antybakteryjny, przeciwzapalny, przeciwgorączkowy (dzięki zawartym geraniolom)
  • redukuje ból (przydatny na migreny, bóle menstruacyjne)
  • oczyszcza i wzmacnia nerki
  • poprawia koncentrację
  • pobudza krążenie i działa przeciwobrzękowo
  • przyspiesza spalanie tłuszczu

man-641691_640

Imbir uśmierza ból mięśni wywołany wysiłkiem fizycznym

Naukowcy z University of Georgia odkryli, że codzienne spożywanie imbiru zmniejsza bóle mięśni spowodowane ćwiczeniami. Patrick O’Connor (profesor w College of Education’s department of kinesiology) poprowadził dwa badania analizujące wpływ na ból mięśni, 11-dniowego przyjmowania świeżego i poddanego obróbce termicznej imbiru. Uczestnicy badania, 34 i 40 ochotników, odpowiednio przyjmowali kapsułki zawierające 2 gramy świeżego lub po obróbce cieplnej imbiru lub placebo, przez kolejnych 11 dni. Ósmego dnia wykonali ćwiczenie polegające na 18 powtórzeniach wyprostu stawu łokciowego z obciążeniem, tak by wywołać umiarkowany uraz mięśni ramienia. Funkcje ramienia, stan zapalny i ból oceniano przed i trzy dni po wykonanym treningu. Badania wykazały, że codzienne przyjmowanie imbiru zmniejszyło ból wywołany przez wysiłek fizyczny o 25%. Efekt ten nie był wzmocniony przez obróbkę cieplną imbiru. Ból mięśni jest zazwyczaj jednym z najczęściej występujących rodzajów bólu wywołanego wysiłkiem fizycznym związanym nie tylko ze sportem, ale i pracą (np. ogrodnictwo) czy rekreacją.

garlic-390859_640

Kto nie powinien stosować imbiru?

Jak każde zioło, przyprawa czy inna lecznicza roślina w nadmiarze może powodować skutki uboczne. Nigdy nie należy przesadzać z ilością spożywanych naturalnych substancji leczniczych, szczególnie przy istniejących problemach zdrowotnych. Wszystko należy stosować z umiarem by przyniosło korzystny efekt dla naszego organizmu.

Imbir rzadko powoduje skutki uboczne, ale jedząc bardzo duże dawki możemy przysporzyć sobie problemów z trawieniem (zgodnie z informacją University of Maryland Medical Center). Może pojawić się zgaga, biegunka, podrażnienie jamy ustnej, odbijanie się lub wzdęcia. Imbir powinniśmy dokładnie przeżuwać by uniknąć problemów z jelitami. Nie powinny go używać osoby z wrzodami i chorobami zapalnymi jelit. Duże dawki imbiru mogą powodować senność, obniżać poziom cukru we krwi (niebezpieczne w przypadku osób chorych na cukrzycę i hipoglikemię) oraz kolidować z lekami stosowanymi na serce (ograniczamy przy chorobach serca). Diabetycy powinni monitorować poziom cukru we krwi po posiłku zawierającym korzeń imbiru.

Ile imbiru możemy spożywać na dzień?

Dzieci w wieku 2 do 6 lat nie powinny spożywać więcej niż 2 miligramy korzenia imbiry dziennie. Jednak maksymalna ilość imbiru może się różnić u dzieci w zależności od masy ciała. Przed podaniem dziecku, warto skonsultować właściwą dawkę z pediatrą.

Dorośli powinni spożywać nie więcej niż 4 gramy na dobę. Oczywiście bierzemy również pod uwagę imbir przyjmowany z innymi produktami np. chleb z dodatkiem imbiru, herbata imbirowa czy piwo imbirowe.

Kobiety w ciąży stosują imbir by zapobiegać mdłością, jednak nie powinny przyjmować więcej niż 1 gram imbiru na dzień. Zazwyczaj kobietom w ciąży zaleca się 250 miligramów cztery razy na dobę.

bowl-336538_640

Jak stosuję imbir w trakcie przeziębienia?

Kiedy czuję, że zanosi się na przeziębienie lub gdy rozpęta się na dobre, przygotowuję miksturę zdrowotną na bazie imbiru. Kroję 3-4 plasterki świeżego korzenia imbiru, wrzucam do szklanki i zalewam gorącą wodą. Po chwili dosypuję ¼ łyżeczki kurkumy (ma działanie przeciwzapalne i antybakteryjne) oraz sok z połowy cytryny. Gotowy napój wypijam gdy jest jeszcze ciepły. Pamiętajmy, że cytryny nie dodajemy do gorącej wody, żeby nie straciła cennej witaminy C, która utlenia się w wysokich temperaturach. Nie dosypujemy żadnych słodzideł typu cukier, miód itp. bakterie i wirusy lubią słodkie.

Zacisze Zdrowia

Źródło: www.sciencedaily.com, www.livestrong.com, www.digest.com.pl

Wszystkie treści zamieszczone na blogu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie powinny zastępować profesjonalnej porady lekarskiej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie zamieszczonych na blogu informacji.

Share Button

1 Comment

  1. Dziękuję za ostatnie zdanie! Imbir pijam – dość często, jednak zawsze dodawałam miód, bo podobno zdrowy…

Dodaj komentarz