Cukier kokosowy – czy jest naturalny, czy warto nim zastąpić inne słodziki oraz czym różni się od ksylitolu?

Cukier kokosowy, określany inaczej jako cukier palmowy, kokosowy cukier palmowy lub nektar kokosowy, jest jedną z substancji słodzących używanych w domu do pieczenia lub znajdowanych coraz częściej w produktach ekologicznych (m.in. czekoladach). Jest smaczny, zdrowy i zrównoważony dla naszej planety. Co to oznacza? A mianowicie to, że wykonany został z soku pąków kwiatów ciętych z palmy kokosowej. Jest jedną z najbardziej naturalnych form słodzików, jakie istnieją oraz ma o wiele więcej właściwości zdrowotnych od pozostałych. Oczywiście nie namawiamy do zajadania się teraz cukrem kokosowym, bo lepiej całkowicie zrezygnować ze słodzenia, ale jeżeli chcemy upiec ciasto, przyrządzić deser lub po prostu kupić czekoladę, wybierzmy najlepszy z dostępnych  na rynku cukrów i jednocześnie najbardziej naturalnych. Bez cukru można się obejść i wyeliminować go całkowicie ze swojej diety. Jednak w sytuacjach nadzwyczajnych wybrałabym właśnie cukier kokosowy.

Cukier kokosowy jest źródłem minerałów, witaminy C, witamin z grupy B, a także niektórych aminokwasów. Był stosowany jako tradycyjny środek słodzący od tysięcy lat w Azji Południowej i Południowo – Wschodniej.

Jak działa cukier kokosowy w porównaniu z cukrem trzcinowym?

Poza tym, że cukier trzcinowy bardzo często uczula (powoduje nietolerancje) dodatkowo może nadmiernie pobudzać trzustkę oraz ma wysoki indeks glikemiczny. Indeks glikemiczny (IG) określa jak szybko wzrasta poziom cukru we krwi po zjedzeniu danego rodzaju pożywienia. Wysoki IG oznacza, że pożywienie jest szybko wchłanianie przez organizm, szybko podnosi cukier we krwi, pobudzając trzustkę do uwolnienia dużej ilości insuliny. Niski IG przypisywany jest żywności, która wchłania się wolniej, zapobiegając w ten sposób nagłym skokom insuliny, szkodliwym dla zdrowia.

palm-blossom-276763_640

Oto lista wielu popularnych słodzików dostępnych na rynku wraz z ich indeksem glikemicznym:
Stewia 0
Ksylitol 7
Agawa 15-30
Syrop ryżowy 25
Cukier kokosowy / Nektar 30
Surowy miód 35-58
Organiczny Cukier 47
Syrop klonowy 54
Melasa 54
Syrop kukurydziany 75
Cukier biały 80
Glukoza 100

Patrząc na powyższe zestawienie nasuwa się myśl, skoro ksylitol i agawa mają bardzo niski indeks glikemiczny to może warto je stosować? Problem w tym, że ksylitol i agawa są wysoko przetworzone. Nie tylko indeks glikemiczny decyduje o wyborze środka słodzącego. Idealny cukier kokosowy jest produkowany przy użyciu niskiej temperatury do odparowania soku z kwiatów palmy kokosowej i wytworzenia z niego kryształów. Dzięki temu, enzymy pozostają nienaruszone.
Niektórzy producenci cukru kokosowego gotują nektar żeby go skrystalizować, więc warto sprawdzać etykiety, jeśli chcesz kupić surowy cukier kokosowy.
Oczywiście umiar jest kluczem, jak z wykorzystaniem wszystkich naturalnych substancji słodzących – nawet cukru kokosowego.

Zacisze Zdrowia

Źródło: http://www.thehealthyhomeeconomist.com

Wszystkie treści zamieszczone na blogu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie powinny zastępować profesjonalnej porady lekarskiej. Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za wykorzystanie zamieszczonych na blogu informacji.

Share Button

1 Comment

  1. me0wn says: Odpowiedz

    Ja chyba jednak ze wszystkich dostępnych cukrów to wolę palmowy. Najzdrowszy i z najmniejszą zawartością cukru w cukrze. U mnie w domu słodzą tylko dzieci, a że stawiamy na ekologiczne odżywianie i kontrolowanie naszych nawyków żywieniowych to właśnie podsuwamy im cukier palmowy z ekopiramidy. Sprawdza się idealnie.

Dodaj komentarz